Valoración de l’ALLA de la propuesta de Decretu del Currículu d’Educación Secundaria

(Pautu de la Xunta de l’Academia del día 9 de marzu de 2007)

L’Academia de la Llingua Asturiana nun pue dexar de valorar mui negativamente’l conteníu de la propuesta de Decretu del Currículu d’Educación Secundaria obligatoria, fecha pola Conseyería d’Educación y Ciencia, no que cinca al tratamientu de la llingua asturiana. Y ello poles razones que vienen darréu:

  1. El calter d’optativa que se da a l’asignatura de Llingua asturiana y lliteratura esfrónase dafechu colo afitao na Llei d’Usu y Promoción del Asturianu que, como ye bien sabío, diz nel so artículu 10.3.:
    La escoyeta del estudiu o del emplegu del asturianu como asignatura del currículu en nengún casu podrá sirvir de motivu de discriminación de los alumnos.
    Pa los que lo escueyan, el so deprendimientu o usu nun podrá torgar que reciban la mesma formación y conocimientos n’igualdá de condiciones que’l restu del alumnáu.
    A la escontra d’esto, los alumnos y alumnes que cursen l’asignatura de llingua asturiana tendrán d’escoyer obligatoriamente ente les asignatures de “Llingua asturiana y lliteratura” y “Llingua estranxera” (art. 5.3.) nos dos primeros cursos de la ESO; en terceru, la escoyeta fairáse ente “Llingua asturiana y lliteratura”, “Segunda Llingua estranxera” y “Cultura clásica” (art. 6.4.); y en cuartu cursu los centros podrán ufrir, como alternativa a la llingua asturiana, “una materia de Iniciación profesional o, en su caso, de Empresa joven europea y una materia optativa de proyectos relacionados con los ámbitos científico-tecnológico, sociolingüístico y artístico” (art. 7.5.).
  2. Les 2 hores asignaes a l’asignatura de “Llingua asturiana y lliteratura” son insuficientes dafechu pa que se puean llevar alantre, con un mínimu de seriedá, los conteníos del currículu de Llingua asturiana y lliteratura pa la Educación Secundaria obligatoria de la propia Conseyería d’Educación y Ciencia del Principáu d’Asturies.
  3. Arriendes d’ello, l’Academia de la Llingua Asturiana, acordies asinamesmo colo afitao na Llei d’Usu, cuida que la llingua asturiana tien de ser llingua vehicular dientro de la Educación Secundaria Obligatoria, nun porcentax mínimu que dea seguranza de la so capacidá de conceptualización pa otra clas de deprendizaxes. Esto esixe tomar determín sobro les condiciones y les estayes de deprendizax más afayadices pa facer vidable la enseñanza n’asturianu al marxe de la so lóxica conceición como materia a deprender pol alumnáu.
    Poro, énte la grave discriminación que sufren los alumnos y alumnes de llingua asturiana, l’ALLA encamienta a los responsables de la Conseyería d’Educación y Ciencia que tomen les midíes precises pa que s’igüe esta situación y pa que l’inxerimientu de la llingua asturiana nel sistema educativu s’axuste a la llei.
  4. Camienta l’ALLA, a lo cabero, que los plantegamientos del área de Llingua castellana y lliteratura son arrémente ambiguos no que cinca a la consideración del asturianu como llingua. Difícilmente los alumnos sedrán a tener una perceición de que l’asturianu ye la llingua propia d’Asturies si namái algamen los conteníos y oxetivos que se planteguen dende l’área de llingua castellana. Nesti sen, ye esixible que’l currículu d’esta área esclarie nidiamente qu’Asturies ye una comunidá billingüe onde coesisten en desigualdá de condiciones xurídiques y sociales dos sistemes llingüísticos, el del asturianu, como llingua propia, y el del castellanu, llingua oficial de tol estáu.

Les dificultaes pa encadarmar amañosamente la llingua asturiana dientro del sistema educativu, tanto na Educación Primaria como na Secundaria, amuesen una vegada más la so precariedá llegal y que namái la oficialidá será a allugar correchamente l’asignatura nel ámbitu educativu y a garantizar el derechu de los alumnos y alumnes al so estudiu, conocimientu y usu.

 

Allugamientu

Cai l’Águila, 10

33003, Uviéu

Asturies

Teléfonu

+34 985 21 18 37

Alministración: estensión 1

Edición y biblioteca: estensión 2

Unvios postales

Apartáu de correos 574

33080, Uviéu 

Asturies

Nós

L’Academia de la Llingua Asturiana ye la institución creada en 1980 pol Gobiernu d’Asturies pal estudiu, la promoción y la defensa del asturianu y l’eonaviegu.