Un añu ensin nada

¿Qué podemos dicir de la situación llingüística cuando vamos averándonos al Día de les Lletres Asturianes del añu 2004? Xulgando les coses con oxetividá, si dempués de cuatro años na llexislatura pasada les coses fueren en xeneral abondo mal pal afitamientu de la llingua asturiana, agora les coses nun puen vese meyor.

Hai un añu hubo unes propuestes polítiques de los electores y unes promeses que, dempués del resultáu electoral, paecíen abrir una esperanza. Pero yá pasó un añu y nun se ve dengún resultáu, dengún índiz real positivu pal futuru.

Llevamos más de tres décades d’esperances frustraes y lo d’esti últimu añu paez confirmar simplemente la inercia del pasáu: lleva más a la desesperanza qu’a otra cosa.

En cuantes a la política cultural y de normalización social de la llingua, ¿qué se ta viendo?: únicamente promeses de que “por fin esta vez sí”, pero dengún fechu concretu. Y los estudios respeuto de la situación del asturianu indiquen qu’una llingua como la nuesa y na situación de la nuesa nun va ser quien a sobrevivir dexándola al debalu, a la improvisación y a la nada.

En cuantes a la política educativa, ¿qué foi lo que s’avanzó nestos últimos meses? La realidá ye que la enseñanza del asturianu tien los vieyos problemes de siempre y, probablemente, dalgún más, como’l fechu de que va empeorando la situación del profesoráu, que nun tien una proteición y, al mesmu tiempu, un control que garantice un bon nivel d’enseñanza de la llingua.

Y nun hai qu’escaecer el problema d’alumnos que, queriendo estudiar asturianu, nun reciben la enseñanza de la nuesa llingua, con costos llaceriosos en dalgún casu pal alumnu y la familia. Y ye que nin tan siquieramente la percurtia llei de “proteición del asturianu” se cumple. Esto ye la realidá concreta y oxetiva. Y yá nun tamos pa creer no que nun vemos.

De toles maneres tolo anterior nun mos lleva a desdexar lo positivo: que gracies al trabayu de muncha xente nestos años pasaos hai mui bien de coses llograes na sociedá en cuantes a la llingua asturiana. Y tamién ye verdá qu’hai munches coses más que podemos algamar -la oficialidá, la especialidá de llingua asturiana na Universidá, la normalización dafechu…-, pero eso nun sedrá’l resultáu d’una concesión política, sinón, namái, la consecuencia del esfuerzu, del trabayu y de la concienciación de la sociedá asturiana.

Esti Día de les Lletres Asturianes de 2004 tien que valir pa reconocer la peligrosa situación social na que s’atopa la llingua asturiana, pero tamién pa ser conscientes de que col esfuerzu de toos ye posible un futuru prestosu pal nuesu idioma.

Allugamientu

Cai l’Águila, 10

33003, Uviéu

Asturies

Teléfonu

+34 985 21 18 37

Alministración: estensión 1

Edición y biblioteca: estensión 2

Unvios postales

Apartáu de correos 574

33080, Uviéu 

Asturies

Nós

L’Academia de la Llingua Asturiana ye la institución creada en 1980 pol Gobiernu d’Asturies pal estudiu, la promoción y la defensa del asturianu y l’eonaviegu.