Posibilidaes d’enseñanza de la Llingua Asturiana acordies cola «Llei Wert»

I.- Consideraciones previes:

1. L’Academia de la Llingua Asturiana actúa nesti casu, llueu de bayura de llamaes recibíes per parte de sindicatos y coleutivos d’enseñanza y darréu de lo afitao nos estatutos d’esta Academia sobre la tutela de los derechos llingüísticos de los asturianos.
2. L’ALLA estudia estrictamente y namái les posibilidaes d’enseñanza llingüística del asturianu. Nun fai xuicios de valor sobre’l conteníu xeneral de la Llei.
3. L’ALLA comprueba, una vegada más, que la falta de cooficialidá de la llingua asturiana ye davezu un obstáculu insalvable pa la proteicción de los derechos llingüísticos de los asturianos. La llexislación xeneral del Estáu nun tien en cuenta situaciones xurídiques, pretendidamente «intermedies», como la del asturianu.
4. L’actual redaición de la Llei nun contempla la enseñanza de llingües non oficiales y malpenes ufre calces pa una situación d’enseñanza del asturianu homologable a l’actual.

II.- VISIÓN DE SÍNTESIS DE LA LLEI EXEMPLIFICANDO COLA ETAPA D’EDUCACIÓN PRIMARIA (AMESTANDO UNA PROPUESTA D’ENMIENDA DE MÍNIMOS DE L’ACADEMIA).

Anteproyecto de ley orgánica para la mejora de la calidad educativa

«1. La etapa de Educación Primaria comprende seis cursos y se organiza en áreas, que tendrán un carácter global e integrador.

2. Todos los alumnos deben cursar las siguientes áreas del bloque de asignaturas troncales, en cada uno de los cursos:

a) Ciencias de la Naturaleza
b) Ciencias Sociales
c) Lengua Castellana y Literatura
d) Matemáticas
e) Primera Lengua Extranjera

El horario escolar mínimo correspondiente a las áreas del bloque de asignaturas troncales en cómputo global para la Educación Primaria no será inferior al 50% del total.

3. En el bloque de asignaturas específicas, todos los alumnos deben cursar las siguientes áreas en cada uno de los cursos:

a) Educación Física
b) Religión, o Valores Culturales y Sociales, a elección de los padres o tutores

Además, en función de la regulación y de la programación de la oferta educativa que establezca cada Administración educativa y de la oferta de los centros docentes, los alumnos cursarán al menos una de las siguientes áreas del bloque de asignaturas específicas:

a) Educación Artística
b) Segunda Lengua Extranjera

El horario escolar máximo correspondiente a las áreas del bloque de asignaturas específicas en cómputo global para la Educación Primaria no será superior al 50% del total.

4. En el bloque de asignaturas de especialidad, todos los alumnos deben cursar Lengua Cooficial y Literatura en aquellas Comunidades Autónomas que posean dicha lengua cooficial. En el caso de las Comunidades Autónomas con lengua propia no oficial, pero con reconocimiento jurídico e implantación curricular, los alumnos deberán cursar Lengua y Literatura de la Comunidad o Cultura de la Comunidad, a elección de los padres o tutores.

Además, los alumnos podrán cursar como máximo otra área más en el bloque de asignaturas de especialidad, en función de la regulación y de la programación de la oferta educativa que establezca cada Administración educativa y de la oferta de los centros docentes, que podrá ser el área del bloque de asignaturas específicas no cursada, o un área a determinar por la Administración educativa o por el centro docente».

III.- L’ALLA fai un llamáu al Gobiernu del Principáu, al Partíu Popular d’Asturies y a les otres fuerces polítiques asitiaes na Xunta Xeneral pa qu’actúen conxuntamente col envís d’iguar les posibilidaes de la enseñanza del asturianu en condiciones mínimamente aceptables, acordies col Estatutu d’Autonomía p’Asturies (1981) y la Llei d’Usu del Asturianu (1998).

IV.- L’Academia entiende que namái la cooficialidá de la llingua asturiana, n’ámbitos como l’educativu y l’alministrativu, puen asegurar un futuru de normalidá pa la llingua histórica d’Asturies. Los problemes actuales, y otros que xurden de contino a la hora de dignificar y usar el nuesu idioma, amuesen bien a les clares que l’actual marcu xurídicu del asturianu ye insuficiente dafechu.

Allugamientu

Cai l’Águila, 10

33003, Uviéu

Asturies

Teléfonu

+34 985 21 18 37

Alministración: estensión 1

Edición y biblioteca: estensión 2

Unvios postales

Apartáu de correos 574

33080, Uviéu 

Asturies

Nós

L’Academia de la Llingua Asturiana ye la institución creada en 1980 pol Gobiernu d’Asturies pal estudiu, la promoción y la defensa del asturianu y l’eonaviegu.